Waarom een annulatieverzekering?

Heel eenvoudig: waarom zou je betalen voor een reis die je niet maakt? Redenen voor annulatie kunnen uiteenlopend zijn: je bent ziek, je reisgezel heeft een ongeval, je bent slachtoffer van diefstal, ...

Bovendien lopen de kosten op tot 100% van de reissom. Last minute is ook geen oplossing: wist je dat de meerderheid van de annulaties gemeld worden enkele dagen voor vertrek? Met een annulatieverzekering van Toeris hoef je je geen zorgen te maken. Wij betalen de annulatie- en/of wijzigingskosten volledig terug. Want Toeris, da's zorgeloos én voordelig reizen.

Waarom een reisbijstandsverzekering?

Of je nu een dagtrip, weekend of 14-daagse reis naar de andere kant van de wereld maakt: de kans op een probleem of ongeval blijft bestaan. Zorg er dus voor dat je steeds verzekerd bent, ongeacht de duur of de bestemming van je vakantie.

Ik heb al een verzekering…

Veel vakantiegangers vertrekken op vakantie zonder reisbijstandsverzekering omdat ze denken al verzekerd te zijn bij de mutualiteit of via een kredietkaart.

De mutualiteit staat in voor repatriëringen, maar enkel en alleen voor die van de verzekerde. In geval van problemen thuis of het overlijden van een familielid, kan je bijvoorbeeld niet kosteloos terugreizen. Vaak is de tussenkomst voor de hospitalisatiekosten beperkt tot ongeveer € 5.000, berekend op basis van de barema’s in het land van herkomst.

Ook je kredietkaart dekt je mogelijke ongemakken niet helemaal. Meestal moet het totale bedrag van de reis betaald zijn met de kredietkaart en biedt deze slechts hulp bij ongevallen. En dan zwijgen we nog van andere problemen met vluchtvertraging, niet-genoten vakantiedagen, bagage, …

Wat moet ik doen in geval van problemen die gedekt zijn door de reisverzekering?

Neem onmiddellijk telefonisch contact op met onze alarmcentrale. Het telefoonnummer vind je op je polisformulier. Deze staat 24 uur op 24 ter beschikking om je probleem op te lossen. Volg vanaf dan ook nauwgezet hun richtlijnen. Als je op eigen houtje begint te handelen, loop je immers het risico om de problemen te vergroten. De telefoonkosten worden nadien vergoed (hou de bewijsstukken bij!).

Kan ik na het boeken van mijn reis nog een verzekering afsluiten?

De gewenste verzekering dien je bij voorkeur af te sluiten op het moment dat je je reis reserveert of je boeking door middel van betaling definitief wordt. Enkel de pure reisbijstandsverzekering (zonder de waarborg annulatie) kan je afsluiten tot de dag voor vertrek.

Ik heb een goedkope last minute geboekt. Is een annulatieverzekering dan geen overbodige kost?

Budgetreizigers laten zich vaak verleiden om de kosten van een annulatieverzekering uit te sparen. Nochtans blijkt dat 90% van de reizen binnen de 7 dagen voor vertrek wordt geannuleerd en op dat moment zijn de kosten die touroperator, verhuurders en luchtvaartmaatschappijen aanrekenen het hoogst.

Op welk moment moet je de reis annuleren?

Dit dient te gebeuren zodra zich iets voordoet waardoor de geplande reis niet langer kan doorgaan. Dit om de kosten tot een minimum te beperken. Misschien kun je eerst proberen je boeking te wijzigen, door het vertrek bijvoorbeeld uit te stellen. Als dat niet mogelijk is, moet je onmiddellijk de reis annuleren. 

Welke reizen kan ik verzekeren?

  • Al je verblijven in het buitenland (zowel privé als professioneel) van om het even welke duur.
  • Voor verblijven in België kan je een annulatieverzekering afsluiten.
  • Alle boekingsformules: een rechstreekse boeking via internet, een package via je reisagent, de huur van een wagen, …
  • Alle vervoermiddelen: vliegtuig, wagen, trein, boot, ...
  • Alle types verblijven: hotels, huurwoningen, camping, ...